מבוא לפסיכולוגיה: ממן 11 2016א

האוניברסיטה הפתוחה

 

שאלה 1

חוקר העלה את ההשערה כי יידוע אנשים לגבי הקשרי תפיסה משפיע על מהירותה. לשם כך הוא דגם 51 נבדקים והקרין להם 71 גירויים דו משמעיים מורכבים.

הנבדקים התבקשו לזהות את הגירויים בתמונות.

למחצית מהתמונות ניתנה הטרמה לפני הצגת הגירוי (כלומר, הוקרנה במהירות מילה הקשורה לאיור), ועבור המחצית הנוספת של התמונות לא הוקרנה הטרמה.

החוקר מצא כי זיהוי תמונות עליהן נעשתה הטרמה היה מדויק ומהיר יותר בהשוואה לתמונות עליהן לא נעשתה הטרמה.

א. כתבו מהם משתני המחקר- הגדירו מי מהם המשתנה התלוי ומי מהם המשתנה הבלתי תלוי.

משתני המחקר הם מהירות התפיסה של אנשים, והשפעתה של הטמרה על המהירות.

ב. האם נערך מחקר ניסויי או מתאמי? הסבירו. 

המחקר שנערך הוא מסוג ניסויי.
הסיבה הראשונה היא, שהשערת המחקר הנה סיבתית לגבי המשתנה הבלתי תלוי והמשתנה התלוי.

בנוסף, מסקנת המחקר, שזיהוי התמונות בהן ניתנה הטרמה לפני הצגתן היו מדויקות ומהירות יותר, הן סיבתיות, עקב הקשר הכרונולוגי בין המשתנים (אם ההטרמה היתה מוצגת לאחר הצגת התמונה, הייתה לה משמעות שונה).
עוד אפשר לומר, שבמחקר נערכה מניפולציה על המשתתפים בעת הצגת ההטרמה. 

ג. כיצד ניתן להסביר במונחי פרק 4 את התוצאות שנמצאו במחקר?

במונחי פרק 4, חישה ותפיסה, ניתן להסביר את תוצאות המחקר כתפיסה מלמעלה למטה – תהליכים המונעים על ידי מושגים.
הייצוג התפיסתי – במקרה של מחקר זה התמונה, מושפע מן הידע הקודם של האדם מן ההטמרה, ובכך יוצר מוכנות לתפיסת הגירוי.

ד. לאיזו גישה פסיכולוגית, מתוך הגישות שלמדתם עליהן בפרק 1, לדעתכם שייך עורך המחקר- הסבירו.

לדעתי, עורך המחקר שייך לגישה הקוגנטיבית. החוקר מתמקד בתהליכים פנימיים של חשיבה וידע, והמחקר נערך בקשר בין הגירוי והתגובה, הוא הקוגניציה.
זיהוי ההקשר בין המילה שהוטמרה לבין התמונה הוא תהליך קוגניטיבי, שמצריך בין היתר הבנת שפה.

שאלה 2ֿ

הגדירו את המונחים הבאים:
א. סינפסה

ההגדרה לסינפסה היא הרווח בין שני תאי עצב (נוירונים). מאחר ושני נוירונים אינם באים ביניהם במגע ישיר, אפשר לומר שסינפסה היא אזור המפגש בין תאי עצב.
כאשר פוטנציאל הפעולה בתוך הנוירון (מהאקסון אל הכפתורים הסופיים) מסתיים,

על הנוירון להעביר את המידע העצבי לנוירון הבא.
בסוף תהליך זה של פוטנציאל הפעולה, מתרחשים מספר אירועים הנקראים הולכה סינפטית, שתוצאתם ממש לא סופית. זאת ממש ההתחלה היא שלפוחיות קטנות (שלפוחיות סינפטיות) בכפתורים הסופיים, המכילים נוירוטרנסמיטורים.

הסינפסה ממוקמת בין הקרום הקדם – סינפטי של הנוירון המעביר מידע, לבין הקרום הבתר-סינפטי של הנוירון המקבל את המידע. בכדי שהנירון הקדם-סינפטי יעביר את המידע אל הדנדריטים של הנוירון הבתר-סינפטי,
צורת הנ"ט צריכה להתאים לקולטנים הבתר-סינפטים.

ב. המערכת האנדוקרינית

ההגדרה למערכת האנדוקרינית (או בעברית – מערכת ההפרשה הפנימית), היא מערכת מווסתת הנוספת למערכת העצבים, בצורת רשת בלוטות המייצרות ומפרישות הורמונים לתוך מחזור הדם.
ההורמונים, חומרים כימיים, משפיעים ומסדירים טווח עצום של תהליכים קריטים בתפקודו של האדם הן בתפקוד היומי והן בתקופות ומצבים מיוחדים בחייו, לדוגמא: עוררות, חילוף חומרים, מצבי רוח, מיניות, רמות סוכר.

בלוטות ההפרשה פועלות ע"פי רמות כימקלים בדם, הורמונים אחרים, או דחפים עצביים.

ישנו מגוון של בלוטות הפרשה פנימית (תוך-גופית), אשר אחראית לייצר הורמון או הורמוני וויסות. חלק מבלוטות ההפרשה הן –
בלוטת התריס, המעיים, יותרת המוח הקדמית והאחורית, האשכים, השחלות, המעיים וההיפותלמוס.

ג. פרספקטיבה קוית

ההגדרה לפרספקטיבה קווית היא רמז מרחק, אשר תלוי ביחס שבין גודל ומרחק.
כאשר שנוי קוווים מקבילים מתרחקים, הם מתכנסים לקראת נקודה באופק על בבואת הרשתית. הפירוש שנותנת מערכת הראייה לקווים מתלכדים גורם לרמז מרחק, בה הקו האופקי העליון נראה ארוך יותר מן התחתון.

לפי הפרספקטיבה הקווית אנו מפרשים את הקווים המתלכדים כקווים מקבילים ההולכים ומתרחקים במרחב.

עצם רחוק לפי הפירוש שלנו, חייב להיות ארו יום מעצם קרוב, כדי ששניהם ייצרו בבואות רשתית באותו הגודל.


ד. השפעה תת סיפית

מסרים תת סיפים (השפעה תת סיפית, subliminal message), הם אותות או מסרים אשר ייעודם הוא החדרת מסרים אל התודעה של האדם מבלי שיהיה מודע אליהם.  
ההשפעה של מסר כזה היא חזקה במיוחד, מכיוון שלאדם אשר נחשף אליהם אין יכולת להגיב או להתייחס אל המסר בצורה מודעת.
שימוש נפוץ בהשפעה כזו היא בפרסום ותעמולה, על ידי הצגת מסרים לזמן קצר מאוד, דרך מדיה מסוימת כמו טקסט או תמונה.

דוגמא מפורסמת לכך, הוא הפירסום של קוקה קולה, אשר הייתה נוהגת לשתול מסרים סמויים בפרסומות. בקישור הבא ניתן לצפות בפרסומת, כאשר הקצף מצייר תמונה של אישה שוכבת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *